söndag 10 juni 2012

Kaffekaka, eller kaffe och kaka? - Recept.



Nej men nu blev det sådär långt uppehåll igen, fy på mig! Och nu har jag inte ens fint sommarväder att skylla på ;) För här där vi bor, och vad jag kan förstå, på andra platser i vårt fina avlånga lilla land, så har solen lyst med sin frånvaro och istället har vi haft riktigt kallt och grått väder en tid nu. Och blogginspirationen, ja den byttes ut mot måleri och konstinspiration! Vilket är bra, då jag i dagarna fick ett nytt jobbuppdrag :)

Lupiner på våran altan den 29 Maj 2012.

Imorgon, Måndag och på Tisdag så ska vi hela familjen iväg på mysiga utflykter med picknickkorg på arm och god mat, fika och fint sällskap av goda vänner. Har därför bakat lite idag och tänkte dela med mig av ett recept jag hittade på. Eller snarare så ommodifierade jag ett högst befintligt recept, och gjorde det till mitt eget. Min variant kanske inte är någon nyhet alls för vissa av er, men för mig är mitt recept och påhitt helt nytt ;)


Valde att bröa formen med havregryn.

Linns kaffe och chokladkaka


Det här behöver du:

100 g smör eller margarin
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
7 msk starkt kaffe (jag föredrar Ica´s Colombia).
Lite drygt 2 dl vetemjöl
Ev. 1-1½ tsk bakpulver (absolut inte nödvändigt).

Havregryn att bröa formen med.

Så här gör du:

Smält matfettet i en kastrull på spisen. Kastrullen ska vara stor nog till att röra ner resterande ingredienser i.

Under tiden smörar du en springform och bröar den med havregrynen.

Ta kastrullen med matfettet från den varma plattan och rör i strösocker, vaniljsocker och kakao. Tillsätt kaffet.

Rör ner vetemjölet (vill du ha en högre kaka, blanda bakpulver och mjöl i en bunke för sig innan du tillsätter det i smeten). Ha till sist i äggen. Blanda runt och häll ner i formen.

Grädda på mellersta falsen på 200 grader i ca 20 minuter.




Trevlig Söndag!

/Linn

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...